Scenariot
Företag befinner sig alltid i någon typ av konkurrenssituation, vilket generellt ses som ett hälsotecken för marknaden. När en bransch genomgår en transformation med ny teknik, nya leveransmodeller och slutanvändare som förväntar sig helt nya resultat skapas dock ofta situationer där konkurrensen inte bara hamnar ur balans, utan totalt omkullkastas.
Etablerade storföretag ser plötsligt hur hela kundbasen lämnar dem för en snabbfotad startup, lokala företag med lojala kunder blir omsprungna av fintech företag med den senaste tekniken, och tidigare innovativa medelstora företag, fortfarande på väg uppåt i konkurrenshierarkin, står handfallna inför konkurrenter som förnyat sig och genom detta tilltalar nästa generations kunder.
Mitt i en era av digital transformation, driven av tillgången till en helt ny generation molntjänster, AI-teknologi och Big Data koncept, kan företag formulera affärsmål och kundvärden som tidigare inte ens gått att föreställa sig. Detta sätter etablerade företag i en obekväm sits som tvingar dem att både tänka och strukturera om för att behålla sin position på dagens och morgondagens marknad.
”Disrupt or die” kan tyckas vara väl radikalt, men ”transformera eller bli bortglömd” är ett scenario de flesta företag upplever idag när det som traditionellt skapat konkurrenskraft inte längre anses relevant. Åtminstone inte för kunder som själva genomgår eller redan genomgått en digital transformation.
Verkliga exempel från existerande kunder
Vi har en mängd exempel på hur vi hjälpt våra kunder att lyckas med sin digitala transformation, och ibland helt omvandla sin organisation med nya konkurrensfördelar. Här är några av dem:
- Transformation från en traditionell affärsmodell till en datadriven, stöttad av en multicloud plattform som spänner över 20 års teknikutveckling, byggd från grunden och upprätthållen av en DevOps kultur
- Omvandling av ett Fortune 500 bolag som skulle varit bankrutt om de inte förändrat sin affärsmodell genom total ombyggnation av sin plattform med hyperscalers, PaaS och SaaS. De stängde 6 datacenter, migrerade tusentals applikationer och byggde moderna team som SRE- och decentraliserade DevOps team
- Omfattande sänkning av driftskostnad per företagstransaktion genom inrättning av en fullt operativ, autoskalad digital plattform för cloud native applikationer hos hyperscalers. Samt kontinuerlig innovation genom att stötta arkitekturen med Basefarms tjänster för cloud native operations
- Etablering och operationalisering av Kubernetes hos hyperscalers som applikationsplattform för utveckling av mikrotjänster, baserat på principen om delat ansvar. Inget slår ett agilt team med budget för arkitektur!
Digital affärsomvandling är inte en one-stop-shop, och vi strävar efter att tillsammans med våra kunder hitta rätt kombination av byggstenar för att ge dem ojämförliga konkurrensfördelar. För dagens såväl som morgondagens behov.
Vilket värde skapar Basefarm kopplat till nya konkurrensfördelar?
Basefarm existerar med syfte att sammanföra teknik, ramverk, partners, tjänster och människor för att öka hållbarheten i er affär. Vi hjälper er att genomföra er molntransformation genom att bygga, integrera och verka på ett sätt som lyfter fram ert företags unika karaktär för era slutkunder och ser till att varje steg på molnresan ligger i linje med er digitala strategi. Vi ger er:
- En unik integrationsupplevelse som sänker era operativa kostnader, ökar er agilitet och skapar unika innovationsmöjligheter
- Kompetens och tjänster som gör att ni hela tiden ligger steget före med innovation på marknaden
- Värdekedjor som hjälper era team att skala upp affären samtidigt som ni fokuserar på affärsresultat
- Ekosystem och partnerskap som ger er tillgång till teknik, tjänster och expertrådgivning för att öka er innovation
Det kanske viktigaste värdet vi ger er är vår kultur, grundlagd i att jobba med våra kunder och inte bara för dem. Detta innebär att vi inte enbart kommer att följa er digitala strategi utan även utmana den för att säkerställa att ni bygger och jobbar på smartast möjliga sätt och är maximalt effektiva i er molnresa med oss.
Why do you focus on three different business values rather than just one?
Our customers may have applications which reside in many different generations of the cloud; from the beginning of internet to the most bleeding edge microservices architecture. To be able to support the full life-cycle of any application our customers may have, we will combine Operational Efficiency, Business Flexibility and Competitive Edge throughout the cloud journey and be there for our customers no matter if they are disrupting others, transforming as a business, enhancing their current business or simply looking become more effective.
Our strategy is to be a continuous partner for our customers’ digital strategy and in order to do that we need to support them in any business state!
Do you deliver all of these business values in one project or customer journey?
Operational Efficiency, Business Flexibility and Competitive Edge tend to be driven by different market situations and business cases, which means that we normally split them into “per project” or associate with a particular continuous work stream where the business outcomes are carefully measured.
In our experience, these business values will shift in priority as part of a customer journey and application life-cycle and in order to bring you the best possible experience and business outcome we will normally recommend to stick to one higher goal per work stream and simply work them in parallell regarding sense of urgency.
You talk a lot about partners and ecosystems. Wouldn’t that interfere with your business if you are not reselling them?
Our customers need to incorporate technology, services and capabilities from many partners in ecosystems in their digital strategy if they are going to succeed with being more effective, more flexible and underpin the brand with a unique competitive edge! If we didn’t realize this, we would’t be able to support our customers journey and making it more sustainable by helping them with integration, complementing their competencies and extending their capabilities as a cloud native MSP.
Sometimes we resell, others we don’t; it depends on our customers digital strategy if they want us serve as a added value infrastructure broker or not.
Many companies seem to have the same headlines on added value. How do you differ?
Our customers are telling us we make their business more sustainable by making them more efficient, increasing their business flexibility and increasing their competitive edge. We enable them to go faster to market in a more sustainable way and at the same time keeping their presence in that market in the most efficient way!
We’re a combination of an integrator & cloud MSP; covering decades of technologies and applying the proper delivery culture depending on which cloud generation we are working with and what business outcomes you are looking for!
Allt om molnet
Din kompletta guide till en framtidssäkrad multicloud strategi
Cloud Guide
Vad bör du fokusera på för att ta nästa steg i ditt företags resa mot molnet? Ladda ner guiden som hjälper dig att fokusera, prioritera och leda dig till nästa nivå.
AWS migration guide
I den här guiden visar vi dig vad du måste tänka på när du vill flytta din IT-infrastruktur till AWS.