Teknikpåverkan och effektivitetsfokus
Media och kommunikationsindustrin fortsätter att vara en ständigt föränderlig bransch, men vågen av nystartade teknikföretag och nya entreprenörer påverkar ”business as usual” mer än någonsin.
Enligt Gartner utmanas kommunikationstjänsteleverantörer ( CSP) av mindre företag som försöker konkurrera direkt med befintliga tjänst eller genom att skapa substituttjänster . Det innebär att de befintliga spelarna behöver sänka kostnaderna för att konkurrera med mindre och mer dynamisk verksamhet. Samtidigt måste dessa företag visa hur de kan möta kundernas krav bättre än de nystartade techföretagen kan göra.
Big Data för kundförståelse
Media och kommunikationsindustrin är medvetna om behovet att använda Big Data för att extrahera information om sina kunder och slutanvändarbeteende. De använder också sociala medier för att förstå, nå och engagera kunderna . Dock är den totala användningen av Big Data för att segmentera kundgrupper i olika profiler fortfarande ytterst begränsad. Ändå är den mängd data som skapas av industrin enorm och efterfrågan på system som kan lagra data säkert och göra den tillgänglig för analys är större än någonsin.
Ökade investeringar i IT och outsourcing
Enligt Gartner sker en tillväxt i investeringar i hårdvara, mjukvara och IT-tjänster såväl för nya medieföretag som webbportaler och sociala nätverk som för traditionella mediebyråer inom TV, radio, reklam och underhållning. Samtidigt har den traditionella förlagsbranschen en intäktsnedgång som driver migration till digitala plattformar. Outsourcing är en del av denna strukturomvandling för att sänka kostnaderna.
Vår erfarenhet av mediebranschen
Ingen bransch har sådana oförutsägbara användarmönster som medieindustrin. På ett sätt är instabilitet grunden för hela branschen; osäkerhet, överraskningar och chocker driver mediabranschen samtidigt som det är däri spänningen ligger. När en nyhet plötsligt inträffar kan onlinetrafiken kan gå från noll till astronomiska siffror på några sekunder. I tillägg är krav på införande av snabba ändringar för att möta marknaden ett signum för branschen.
Basefarm ser till att de tekniska lösningar som är stabila, även när omgivningen inte är det. Vi bygger lösningar som skalerar för att se till att våra kunder kan hantera höga trafiktoppar på ett kostnadseffektivt sätt. Vi har olika kategorier av ändringsrutiner för att möta kravet på snabb ändringshantering som säkerställer stabilitet och möjligheten för kunderna att ligga i framkant och skapa en bra användarupplevelse till konsumenterna.