Framtiden syns inte backspegeln. Därför är det viktigt för svenska företagsledare ta kommando över sina beslut genom att se till att ni har tillgång till uppdaterad data. Det skriver Fredrik Ohlsen, CEO på Basefarm.
Trender baserade på hur marknaden utvecklats historiskt ligger inte sällan till grund för beslut om hur svenska företag ska agera framåt. Problemet med det är att gammal data inte längre är tillräckligt för kunna ta bra beslut. Kombinerat med det traditionellt svenska synsättet där ”alla” ska vara med och bestämma, skapas tyvärr en trögrörlig verksamhet som riskerar att göra svenska bolag mindre konkurrenskraftiga än i än de hittills varit.
Data om det förflutna är bara är en bråkdel av vad som krävs för att ta smarta beslut. I takt med att affärsprocesser blir allt mer sammankopplade med IT-processer måste företag och organisationer lära sig att fokusera och agera på vad som sker just nu. För att klara det måste företag se till att den snabba tekniska utvecklingen blir till en fördel snarare än ett hinder. Data för att ta bra beslut finns och när chefen har den enkelt tillgänglig kan han eller hon ta snabba beslut, utan att vara rädd att underlaget är fel eller bristfälligt.
Vi måste vara ödmjuka inför den att närmast otroliga utvecklingen inom IT har medfört att det inte längre lönar sig att försöka förutspå framtiden. Utvecklingen går alldeles för fort för det. Istället gäller det att satsa stenhårt på att löpande och dag till dag utveckla sig inom de senaste teknologierna, oavsett om det gäller publika moln, AI, big data eller andra delar av digitaliseringen. Här får IT-tjänsteleverantörer en viktig position och de måste kunna diskutera konkreta lösningar med kunden snarare än potentiella scenarier som sällan eller aldrig slår in.