Basefarm storsatsar på heltäckande molntjänster för storbolagen
Rekryterar Alan McDonald som Head of Professional Services för att leda satsningen
Stockholm, 28 april, 2020. Basefarm meddelar att företaget intensifierar satsningar på att hjälpa företag att införa och optimera sina molnprojekt. Satsningen ligger i linje med de nästintill obegränsade utvecklingsmöjligheter som molnet kan ge de företag som lyckas matcha sin specifika affärssituation med rätt teknisk plattform, stabil drift och optimerad datasäkerhet.
”Som plattformsoberoende tjänsteleverantör har vi länge kunnat erbjuda kunder avancerade drifttjänster i samband med sina molnsatsningar”, säger Sara Murby Forste, vd på Basefarm. ”Det är en bra grund att stå på när vi nu satsar stenhårt på nya strategiska tjänster som är utformade för att hjälpa företag att både inse och uppnå sin fulla affärspotential med den senaste tekniken som grund”.
För att leda satsningen har Basefarm anställt branschveteranen Alan McDonald som Head of Professional Services. Under sina mer än 20 år på ledande positioner inom IT-branschen har Alan skaffat sig svårmatchad kompetens för det nya uppdraget. Närmast kommer Alan från en roll som Lead Solution Architect på Tieto Sverige.
”Jag har alltid fascinerats av de teknikskiften som helt omdefinierat marknaden”, säger Alan McDonald. ”För många år sedan handlade det bland annat om Internet i sig och GSM-tekniken. Nu är det molnet som totalt förändrar spelplanen, och sedan dess framväxt har jag drivits av att hjälpa företag att dra nytta av de nya möjligheter som det medför.”
Idag är finns knappast några företag som tvivlar på att det finns stora fördelar med molnlösningar, och att de som väntar eller slarvar med sin molnresa riskerar att hamna rejält på efterkälken. Samtidigt är det en komplex uppgift att skapa och implementera en optimal molnstrategi.
”Många företag kämpar med att hitta just sin väg, och inte sällan visar det sig att de fortfarande har en lång väg att gå inom flera viktiga områden relaterade till molnet”, säger Alan McDonald. ”Vissa fastnar i ett alltför tungt tekniktänk som begränsar innovation och utveckling, medan andra tutar och kör på med molnbaserad applikations- och tjänsteutveckling lite för fort, på bekostnad av en pålitlig och långsiktig strategi. Det är här jag får mina kickar – att hjälpa företag att optimera sina molnsatsningar ur ett holistiskt perspektiv som ger verklig konkurrensfördel”.
Med Alan McDonald i spetsen ska Basefarm, som har skaffat sig ännu större muskler sedan de köptes upp av Orange, utmana tjänsteleverantörer som vänder sig till stora företag. Här ska Basefarm även fortsätta att dra nytta av den framgångsrika approach som bygger på tillit, lokal kompetens och nära samverkan med kunderna.
”Allt handlar om vilka behov våra kunder har, hur vi kan hjälpa dem att nå sin fulla potential med rätt teknik och att de samtidigt förstår hur och varför olika delar av tekniken påverkar varandra. Ofta är det bästa en blandning av tekniker och plattformar som behöver samordnas och optimeras utifrån respektive kund. Det är här vi kommer in i bilden, avslutar Alan McDonald”.