Ökad efterfrågan på personlig bank skapar säkerhetsrisker
Tekniken möjliggör för bank- och finansmarknadens kunder att kräva en mer personlig kundupplevelse. Samtidigt träder nya aktörer in på marknaden, t.ex. telekomoperatörer och elektroniska plånböcker. Detta sätter press på en redan konkurrensutsatt marknad vars produkter i grunden är väldigt lika och det är lätt för slutkunden att flytta mellan aktörerna. Kundcentrerade strategier är därför mycket viktiga för banker och finansiella institutioner. Fokus ligger på teknik som möjliggör en förbättrad och mer personlig kundupplevelse.
Enligt Gartner (2013) innebär detta en introduktion av:
- Multikanals integrationsplattformar
- Mobila appar för smartphones
- Personlig programvara för ekonomisk förvaltning för att möjliggöra större kundinflytande
Alla dessa lösningar som bygger på den tekniska utvecklingen gör banker och finansiella institutioner mer sårbara för säkerhetsöverträdelser vilket ställer höga krav på systemleverantörer för att garantera den bästa möjliga säkerheten.
Tuffa ekonomiska förutsättningar
Eftersom den europeiska finansbranschen är en av de mest utsatta branscherna i termer av ekonomisk nedgång , dominerar fokus på kostnadssänkande strategier fortfarande när det gäller IT-strategier .
Fokus kommer därför att ligga på strategier och tekniska lösningar som kan bidra till att minska kostnaderna. Exempel på detta är att banker minskar antalet kontor genom att flytta kundinteraktion över till mer kostnadseffektiva kanaler som Internet och mobila lösningar.
Molntjänster
De finansiella instutionerna visar ett visst intresse för molntjänster, främst på grund av de fördelar som ges kring kostnadssänkningar och förändringar i kostnadsstrukturen ( från fasta kostnader till rörliga ) . Trots potentialen är dock dagens anvädning i stort sett är begränsad till infrastrukturprojekt i horisontella lösningsområden , till exempel tjänster för e-post och andra SaaS tjänster.
Vår erfarenhet av bank- och finansbranschen
Vi har erfarenhet av drift av transaktionssystem och mäklarsystem med höga krav på säkerhet. T.ex. erbjuder vi betalningslösningar som har krav från PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard ) på högsta kravnivån, nivå 1. PCI DSS är en infrastrukturtjänst där kunden kan lägga sina affärskritiska applikationer och vi sköter såväl drift som compliance krav och revisioner. Vi ser till att viktig information är säker från obehörig åtkomst och utvärderar proaktivt och kontinuerligt potentiella säkerhetsproblem för att säkerställa hög tillgänglighet. Lär dig mer om våra säkerhetstjänster.