AWS skyndar långsamt i Sverige – här är nästa partner som satsar stort på molnjätten
Det är ont om svenska bolag som har uppnått AWS högsta partnerstatus. Basefarm är nästa bolag att kliva in med det tunga gardet hos molnjätten.
Efter att ha funnits på plats fysiskt i två år med sina datacenter, och ha halt ett svenskt bolag på plats i Sverige sedan 2014, så börjar nu molnjätten AWS bygga upp sitt nordiska partnerled på allvar.
Men det är fortfarande mer undantag än regel med svenska bolag som valt att satsa stort med AWS. När det gäller den högsta partnerstatusen, AWS Managed Service Provider Partner, är Cybercom fortfarande det enda svenska bolaget som tagit det klivet. Det finns dock ett antal nordiska bolag med stark representation i Sverige som är med på tåget, med den finska trion Enfo, Nordcloud och Solita som tydligast exempel. Globala jättar med verksamhet i Sverige, som Accenture, Capgemini, Cognizant, DXC och Hitachi finns också med i den skara som har den högsta partnerstatusen.
Senast i raden av nordiska bolag är Basefarm, som visserligen numera är franskägt, av operatörsjätten Orange. Basefarm jobbar dock vidare i Norden under eget varumärke, men det är också genom ägaren som man nu storsatsar på AWS.
3 000 blivande AWS-experter
Det är affärsområdet Orange Business Services, där Basefarm ingår, som meddelar att man ska skapa ett Center of Excellence, som fokuserar på AWS molntjänster. Det innebär också att man ska certifiera drygt 3 000 av sina anställda att bli experter på AWS.
– MSP-certifieringen är en tung process, som vi bara är ett fåtal i Norden som har genomgått. Det ger en enorm styrka. Då blir man en av de aktörer som AWS pekar på, konstaterar Basefarms koncernchef Fredrik Ohlsén.
Basefarm, som jobbar med drift, har jobbat med AWS tidigare, men den nya partnerstatusen kommer att ge nya möjligheter, inte minst på koncernnivå.
– Vi kommer vara 3 000 som är certifierade när vi är färdiga längre fram. Vi jobbar inte landsbaserat kängre, särskilt inte nu under covid, utan landsgränserna suddas ut. Det ger oss ännu mer muskler och gör oss mer konkurrenskraftiga. Det finns ett antal stora internationella kunder som vi får tillgång till genom Orange, där vi kan bidra med nordisk leveranskompetens och dedikerade team.
Basefarm är ett av flera it-bolag som Orange köpt. Ett annat är tidigare Securelink, som nu ingår i Orange Cyberdefense. Även tyska The Unbelievable Machine Company, specialiste inom big data, Al och molntjänster, är en viktig del av it-leveransen. Den nordiska verksamheten utgörs av cirka 400 personer, medan Orange har 2 500 molnexperter ombord.
Molnjättarna lika viktiga
Hur ser fördelningen ut mellan AWS och Azure, vilken del är störst?
— Det är nästan identisk intäkt, det varierar mellan olika månader. Google ar det som växer snabbast procentuellt.
Och han är noga med att påpeka att det inte är Basefarm som väljer vilken av molnjättarna man ska jobba med, men att man gärna kan komma med förslag.
— Det är kundernas affär som bestämmer. Vi tittar på varje applikation för sig själv. Vår expertis är att guida kunderna rätt och drifta det i de här miljöerna, samt att hålla ihop allt på ett säkert sätt mellan de olika plattformarna. Det är där vi tillför värde.
Ökar takten
AWS har så sakteliga byggt sitt nordiska partnerled, men Fredrik Ohlséns bild är att molnjätten nu har insett vikten av partner och därför ökar takten.
– De har utvecklat sitt synsätt på partnerskap under det senaste halvåret. Vi har sett en klar förbättring. Det som har hänt är att AWS har sett att transformationen i det publika molnet behöver kompletteras. Du klarar inte allt själv och då behövs partnernätverk. Om det har de kommit till insikt sent om sider, att partner är något som gynnar affären och inte bara något som skär marginal, säger han.
Just att det ar svårare att tjäna pengar som partner brukar ofta anges som en förklaring till att det tagit tid för såväl AWS som Google att attrahera svenska partner, av vilka de flesta sedan länge varit partner med Microsoft.
Hur ser det ut, hos vem tjänar man mest som partner?
– Det varierar lite. Det beror mycket på partnernivå. Men vi ser att partnervillkor för det publika molnet förbättras successivt. Så länge inte kundprojekten är väldigt enkla så behövs partner. När det publika molnet ska börja användas i professionell drift så så behövs det en partner som förstår de här plattformarna. Och blir de nödvändiga för kunden så blir de nödvändiga för oss, säger Fredrik Ohlsén.
Cloud Guide
Vad bör du fokusera på för att ta nästa steg i ditt företags resa mot molnet? Ladda ner guiden som hjälper dig att fokusera, prioritera och leda dig till nästa nivå.
AWS migration guide
I den här guiden visar vi dig vad du måste tänka på när du vill flytta din IT-infrastruktur till AWS.
Digital Ability Report
Guiden ger dig råd om vad du ska göra härnäst inom big data, cloud computing, informationssäkerhet och innovation för att påskynda innovationstakten och er digitala förmåga.